پیچیدن با خیال آسوده؛ تجربه رانندگی با MVM X22 مجهز به ESP در پیست [تماشا کنید]

پیچیدن با خیال آسوده؛ تجربه رانندگی با MVM X22 مجهز به ESP در پیست [تماشا کنید]

این یک واقعیت کلاسیک است که خودروهای شاسی بلند و مرتفع اساسا ارتباط خوبی با معقولاتی مانند تغییر مسیر ناگهانی و مواجه با پیچ های تند ندارند. این مسئله از علم فیزیک نشات می گیرد، جایی که مرکز ثقل بالای این خودرو ها در کنار فنربندی نامناسب آن ها برای رانندگی با سرعت بالا، مشکل ساز شده و خودرو را تا مرز چپ شدن پیش می برد.

MVM X22 مجهز به ESP

این مسئله همچنان در مورد برخی از خودروهای شاسی بلند اصیل و وانت بارهای مشهور نظیر تویوتا هایلوکس نیز وجود دارد اما در پی فراگیر شدن خودروهای کراس اوور طی چند سال اخیر که در واقع بر مبنای خودروهای معمولی کم ارتفاع طراحی شده اند، از شدت آن تا حدی کاسته شده است، چرا که اساسا فنربندی و مشخصات شاسی خودروهای کراس اوور بیشتر به مدل های سدان و استیشن نزدیک است تا خودروهای شاسی بلند (SUV) واقعی با شاسی مستقل و فنربندی انعطاف پذیر.

با این وجود نمی توان از نقش سامانه های ایمنی و پایداری الکترونیکی نیز در افزایش ایمنی خودروها گذشت، چرا که براساس آمارهای رسمی وجود تکنولوژی های کنترل پایداری نظیر ESP بین 40 تا 60 درصد از احتمال واژگونی خودروها می کاهد و طبیعتا چنین رقمی با توجه به آمار بسیار بالای تصادفات و تلفات رانندگی در کشورمان می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

MVM X22 مجهز به ESP

بر همین اساس شرکت مدیران خودرو به تازگی مدل جدیدی از کراس اوور کوچک X22 را مجهز به ESP روانه بازار کرده است و در آخرین روز هفته گذشته فرصتی دست داد تا خبرنگاران میزان پایداری این خودرو را در پیچ های تنگ و باریک پیست کارتینگ مجموعه ورزشی آزادی بسنجند.

در مقام مقایسه می توان گفت که نسخه قبلی MVM X22 که فاقد سیستم ESP بود، خودرویی نسبتا متزلزل در مانور های ناگهانی احساس می شد، کم فرمانی محسوس در مواجه با پیچ های بزرگ و احساس ناپایداری بخش انتهایی خودرو در تغییر مسیرهای سریع، باعث شده بود تا تاکید بر رانندگی ایمن، یکی از توصیه های همیشگی برای نشستن پشت فرمان این خودرو باشد، اما حالا MVM X22 مجهز به ESP کاملا متفاوتی در مواجه با پیچ های بزرگ به نظر می رسد.

MVM X22 مجهز به ESP

در واقع اساس کارکرد تکنولوژی ESP (به معنای برنامه الکترونیکی تامین پایداری) بر دریافت اطلاعات لحظه ای از سنسور های مختلف و صدور فرمان برای فعال کردن مستقل ترمز چرخ های در معرض خطر است. بدین معنا که اگر سیستم تشخیص به ناپایداری چرخ های عقب دهد، با اعمال هوشمندانه ترمز می تواند خودرو را به شرایط پایدار در آورد.

کاربرد این تکنولوژی تنها به سریعتر پیچیدن خودروها و معقولاتی از این دست خلاصه نمی شود بلکه در مواجه به سطوحی با ضریب چسبندگی متفاوت نیز می تواند به یاری رانندگان بیاید، برای مثال در صورتی که دو چرخ از یک سمت در مسیری یخ زده قرار بگیرند و دو چرخ دیگر بر روی آسفالت خشک باشند، ترمزگیری با خودروهای مجهز به ESP بدون هیچ مشکلی و کاملا مطمئن انجام می شود، اما خودروهای فاقد این سیستم دچار ناپایداری شده و در چنین شرایطی به دور خود خواهند چرخید.

MVM X22 مجهز به ESP

ESP از اوایل دهه 90 میلادی بر روی خودروهای اروپایی مورد استفاده قرار میگیرد و سال هاست که در این قاره اجباری شده است اما خودروسازان داخلی تنها با هدف کسب سود بیشتر تاکنون از نصب این سامانه خودداری می کردند ولی در پی اجباری شدن استانداردهای 85 گانه، قرار است تا خودروهای داخلی نیز به شکل اجباری از این تکنولوژی استفاده کنند، هرچند که مدیران خودرو با هوشمندی ماه ها قبل از اجباری شدن، این تکنولوژی را بر روی X22 نصب کرده است.

در نهایت باید گفت که براساس تست های انجام شده توسط خبرنگاران، عملکرد ESP مورد استفاده در این خودرو حتی در مواجه با فشار سنگین و مداوم نیز مناسب است و حالا MVM X22 مجهز به ESP به راستی خودرویی پایدار و ایمن تر از نسخه قبلی به نظر می رسد.

MVM X22 مجهز به ESP

البته تغییرات انجام شده بر روی این مدل تازه تنها به نصب ESP محدود نمی شود و افزوده شدن سنجشگر فشار باد تایرها (TPMS)، کنسول میانی و تغییر تایرهای چینی برند GITI با تایرهای ایرانی از برند یزد تایر را نیز شامل می شود.

این درحالیست که قیمت نسخه تازه نسبت به نمونه قبلی فاقد ESP تغییری نداشته و خرید نمونه های دستی ساده تا اتوماتیک فول آپشن MVM X22 با قیمتی در محدوده 65 الی 78 میلیون تومان در شرایط فعلی بازار امکان پذیر است.

در ادامه از شما دعوت می کنیم ویدئو مربوط به تست MVM X22 مجهز به ESP در پیست کارتینگ مجموعه ورزشی آزادی را مشاهده نمائید:

 

 

The post پیچیدن با خیال آسوده؛ تجربه رانندگی با MVM X22 مجهز به ESP در پیست [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *